loading...

Friday, August 19, 2011

Elak Pulang Kampung Dengan Motosikal


SUNGAI PETANI 18 Ogos - Kajian Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) mendapati menunggang motosikal untuk pulang ke kampung sempena musim Hari Raya Aidilfitri ibarat menempah maut.

Pengarah JKJR negeri, R. Surentharan berkata, berdasarkan pemerhatian dan data pihaknya, risiko menunggang motosikal adalah lebih 1,000 kali ganda berbanding menaiki kapal terbang, kereta api, bas dan kereta.

Justeru, kata beliau, motosikal sewajarnya menjadi kenderaan terakhir digunakan untuk pulang berhari raya ke kampung kerana tiada jaminan keselamatan dalam penggunaannya.

"Orang ramai perlu membuat perancangan awal sebelum pulang ke kampung dan tidak memilih motosikal kerana ia amat mengundang risiko," katanya kepada pemberita selepas mengadakan kempen keselamatan jalan raya sempena Aidilfitri kepada pemandu bas di Stesen Bas Ekspres Sungai Petani, di sini hari ini.

Hadir sama Setiausaha Persatuan Pemandu Bas Semenanjung Malaysia (PPBSM), Saadan Man.

Statistik nahas jalan raya pada tahun lepas menunjukkan seramai 4,535 penunggang dan pembonceng motosikal meninggal dunia dengan jumlah kes kematian kira-kira 66 peratus daripada keseluruhan kes kemalangan yang direkodkan.

Menurut Surentharan, orang ramai juga digalakkan menggunakan pengangkutan awam seperti bas untuk pulang ke kampung berbanding memandu kenderaan sendiri.

"Pada musim perayaan, jumlah kenderaan akan bertambah tiga kali ganda daripada hari biasa. Keadaan itu juga merupakan faktor utama berlakunya kesesakan jalan raya dan menyebabkan kemalangan," jelasnya.

Statistik Kemalangan





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my