loading...

Monday, December 17, 2012

Volvo bangunkan kereta tanpa pemandu


LONDON 5 Dis. - Pembuat kereta mewah, Volvo sedang membangunkan kereta tanpa pemandu yang didakwa mampu mengelak daripada terlibat dalam kemalangan menerusi teknologi tinggi sensor terkini.

Kenderaan itu akan dilengkapkan dengan komputer dan sensor berteknologi tinggi untuk mengelak daripada melanggar sebarang objek.

Ilustrasi grafik menunjukkan bagaimana sensor pada kereta keluaran Volvo berfungsi bagi menentukan keadaan selamat (hijau) dan tidak selamat (merah) yang boleh mengundang kemalangan jalan raya.

Volvo berkata, kereta berkenaan dijangka dilancarkan menjelang 2020, namun teknologi yang mampu menyelamatkan nyawa itu akan mula diperkenalkan dalam kereta-kereta ciptaannya dua tahun lagi.

Ketua Hal Ehwal Pentadbiran Volvo, Anders Eugensson berkata, pengenalan teknologi itu sejajar dengan visi syarikat yang mahu pengguna Volvo terselamat daripada kemalangan dengan menggunakan kereta keluaran mereka menjelang 2020.

"Versi pertama kereta itu akan direka untuk pemanduan di bandar-bandar pada kelajuan maksimum 50 kilometer sejam,'' katanya.

Kereta akan dilengkapi dengan puluhan sensor yang membolehkan ia untuk memantau pejalan kaki dan lalu lintas yang lain, juga mengambil tindakan untuk mengelakkan pertembunganVolvo mendakwa menjelang 2020 ia boleh membasmi kematian kemalangan.

Beliau berkata, pihaknya sudah menguji prototaip di jalan-jalan raya di Sepanyol dan trek ujian syarikat itu di Sweden.

"Kereta masa depan ini adalah seperti kereta kuda. Petani akan memberikan arahan supaya kuda bergerak, tetapi jika dia tertidur, kuda itu tidak akan melanggar pokok atau terjatuh ke gaung,'' ujarnya.

Volvo bersama pembuat kereta lain termasuk Ford Mercedes-Benz, BMW dan Vauxhall kini berlumba membangunkan kereta yang mampu bergerak tanpa kawalan manusia seperti dalam filem, I Robot lakonan Will Smith. - AGENSI



Sumber:
utusan.com.my/utusan/Pemotoran/20121206/mo_01/Volvo-bangunkan-kereta-tanpa-pemandu
rushlane.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my