loading...

Sunday, December 16, 2012

AES merakam 274,000 imej pesalah lalu lintas


16 Disember 2012
KUALA LUMPUR: Kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) merakam 274,000 imej pesalah lalu lintas yang memandu melebihi had laju dan melanggar lampu isyarat di 14 lokasi panas sehingga 10 Disember lalu.

Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Ismail Ahmad berkata, jumlah itu termasuk imej yang disahkan JPJ, didakwa di mahkamah dan menjelaskan bayaran, selain yang masih dalam proses semakan serta pengesahan sebelum saman dikeluarkan.


Katanya, walaupun jumlah berkenaan tinggi, sejak ia mula beroperasi pada 23 September lalu, purata imej yang dirakam menunjukkan penurunan setiap hari.

“Berlaku penurunan jumlah imej yang dirakam antara 30 hingga 70 peratus mengikut lokasi tertentu.


“Oleh kerana jumlah imej dirakam makin menurun, secara logiknya AES berjaya mendidik pengguna mematuhi peraturan lalu lintas kerana bimbang kesalahan mereka dirakam,” katanya.


Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Kempen Keselamatan Jalan Raya Pada Musim Perayaan 2012 kali ke-3 sempena Krismas anjuran Lembaga Pelindung dan Kebajikan Pengguna Malaysia (LPKPM) di Plaza Tol Sungai Besi, di sini, semalam.

Hadir sama Presiden LPKPM, Datuk Seri Dr Saharuddin Awang Yahaya.


Menurut Ismail, sehingga kini lebih 10,000 pemandu menjelaskan saman AES, termasuk yang didakwa di mahkamah.

Sementara itu, dalam kempen berkenaan, LPKPM dengan kerjasama JPJ dan Jabatan Keselamatan Jalan Raya mengedarkan 200 risalah dan kit keselamatan kepada pengguna sebagai usaha mendidik mereka mematuhi undang-undang jalan raya, selain memastikan keselamatan ketika memandu.


Lokasi kempen itu adalah yang terakhir. Sebelum ini ia diadakan di Plaza Tol Gombak dan Plaza Tol Jalan Duta.


Info:
Apakah AES?
Kokasi pemasangan kamera AES



Sumber:
hmetro.com.my/myMetro/articles/AESrakam274_000imejpesalah/Article/artikelMA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my