loading...

Monday, August 22, 2011

Niat Jururawat Beraya bersama Ibu Tidak Kesampaian

Al-Fatihah..


PEKAN – Kegembiraan seorang inspektor polis untuk membuat kejutan pulang berbuka puasa di rumah ibunya bertukar sedih apabila isterinya yang mengandung tujuh bulan maut nahas di Kilometer 65, Jalan Kuantan-Segamat di sini.

Kedua-dua suami isteri itu terlibat nahas ketika dalam perjalanan dari Kota Bharu, Kelantan untuk ke rumah ibu Mohd. Nor Idham di Kluang, Johor dalam kejadian pukul 3.30 petang kelmarin.

Dalam kejadian itu, Noor Edlina Ahmad Bakhari, 36, yang mengandung anak sulung berusia tujuh bulan disahkan maut di tempat kejadian manakala suaminya, Mohd. Nor Idham Ali Mat Nor, 27, cedera ringan.

Suami


“Ina dah tak ada mak!”

Hanya sebaris ayat itu mampu dilafazkan berulang kali bersama tangisan hiba seorang suami kepada ibunya berikutan masih terlalu sukar untuk menerima hakikat bahawa isterinya meninggal dunia dalam kejadian kemalangan itu.


Hanya beg tangan putih berbunga merah jambu milik isteri menjadi penawar duka seorang pegawai kanan polis apabila wanita itu maut bersama bayi dalam kandungan berusia tujuh bulan.


Kembar


Menurut Noor Edlin, tidak menyangka Noor Edlina pergi buat selama-lamanya selepas terbabit kemalangan itu.


“Sepanjang Ramadan ini saya asyik mengantuk serta demam dan mungkin kebetulan ia menjadi petanda saya akan kehilangan kembar, Noor Edlina Ahmad Bakhari, 36, selepas terbabit kemalangan maut,” kata Noor Edlin, 36. Noor Edlin berkata, kembarnya itu meninggal dunia selepas kereta Perodua Myvi dinaiki bersama suaminya. 



“Malah, saya memakai baju kurung selepas waktu bersahur pagi kelmarin sedangkan perbuatan seperti itu tidak pernah dilakukan sepanjang Ramadan mahu pun tahun sebelumnya.


“Selepas kejadian berlaku, baru saya sedar, perlakuan saya itu mungkin membawa petanda berlaku kejadian tidak diingini kepada kembar saya yang pergi meninggalkan kami sekeluarga selama-lamanya,” katanya ketika ditemui di rumah ibunya, Noriah Yaakob, 60, di Jalan Gajah Mati.


Saksi

Kejadian menimpa Noor Edlina yang juga jururawat di Hospital Kuala Krai (HKK) diketahui sebaik dimaklumkan seorang saksi kejadian sebelum menghubungi ibunya kira-kira jam 4.30 petang kelmarin.

Noor Edlin berkata, dia yang ketika itu berada di rumah di Pintu Geng, dekat sini, bergegas bersama suami dan anaknya ke rumah ibunya.


“Sejurus sampai di rumah, emak saya pengsan kerana terlalu terkejut dengan kejadian menimpa kembar,” katanya.

Menurutnya, kali terakhir dia berjumpa Noor Edlina pada Khamis lalu ketika dia datang ke rumah ibunya sambil menghadiahkan kain sembahyang kepada anak perempuannya.


Katanya, Noor Edlina yang mengandung anak sulung sejak mendirikan rumah tangga Januari lalu, sebelum ini tidak pernah membelikan kain sembahyang kepada anak saudaranya itu, malah berjanji akan membeli pakaian lain termasuk selipar untuk berhari raya setiap tahun.


“Kini semuanya tinggal kenangan dan saya bersama keluarga reda dengan pemergiannya dan semoga rohnya dicucuri rahmat,” katanya.


Ibu
 
Ibu tidak tahu anak, menantu pulang

Kepulangan yang berakhir dengan tragedi itu tidak diketahui ibu Mohamad Noor yang secara sengaja merahsiakan mengenai hal berkenaan kerana mahu membuat kejutan kepadanya.

Salbiah Abdullah, 50, berkata, kejutan yang ingin dilakukan anak sulungnya itu hanya dimaklumkan kepada anak ketiganya, Norlidaya, 22, yang turut berpakat untuk merahsiakan perancangan berkenaan.

Menurutnya, dia ada menerima panggilan daripada Mohamad Noor beberapa hari lepas yang memaklumkan bahawa hanya dia dapat bercuti untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi.

“Ketika itu, dia menyatakan bahawa isterinya yang bertugas sebagai jururawat di Hospital Kuala Krai tidak mendapat cuti dan mahu pulang sebelum hari raya untuk bersama-sama saya serta adik-beradiknya yang lain.

“Saya hanya mendengar ceritanya dan meminta supaya dia serta isterinya pulang pada hari mereka sama-sama cuti dan tidak kisah jika mereka sampai selepas hari raya pertama untuk elak terburu-buru,” katanya.
 



Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang itu, mangsa, Noor Edlina Ahmad Bakhari, 36, berasal dari Kota Bharu, Kelantan, mengalami kecederaan serius di bahagian kepala dan disahkan meninggal dunia di tempat kejadian, manakala suaminya, Inspektor Mohamad Noor Idham Ali Mat Noor, 27, berasal dari Kluang, Johor, dan bertugas di Cawangan Siasatan Jenayah Komersial, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu, hanya cedera ringan.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Yahaya Othman, berkata pasangan suami isteri itu dikatakan dalam perjalanan dari Kota Bharu menuju Kluang untuk berbuka puasa di rumah ibu Mohamad Noor Idham di Taman Sri Kluang apabila kereta dipandu pegawai polis itu gagal dikawal dan terbabas ke kiri sebelum melanggar tiang elektrik.


Menurutnya, selepas kenderaan terbabit melanggar tiang elektrik ia berpusing dan masuk ke laluan bertentangan sebelum terlanggar sebuah lagi kereta dinaiki sepasang suami isteri dari Melaka menuju Kuantan.

“Akibat kemalangan itu, mangsa yang bertugas di Hospital Kuala Krai dan mengandung anak sulung maut di tempat kejadian, manakala suaminya yang hanya calar ditubuh dikejarkan ke Hospital Pekan (HP) untuk rawatan lanjut. “Pasangan suami isteri yang turut terbabit dalam kemalangan itu pula tidak mengalami sebarang kecederaan dan polis sudah mengambil keterangan mereka untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya ketika ditemui selepas melawat pegawai polis itu di wad kecemasan hospital berkenaan.


Jenazah kembarnya selamatkan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Banggol, Jalan Pantai Cahaya Bulan (PCB), dekat sini, kira-kira jam 9.30 pagi, semalam.

Noor Edlin berkata, kini tiada lagi tempatnya untuk berkongsi masalah dan melepaskan rindu memandangkan dia dan arwah saja anak perempuan dalam keluarga.


“Saya difahamkan, Noor Edlina bersama suaminya dalam perjalanan ke rumah mentuanya di Kluang, Johor, dan dia ada memberitahu mengidam untuk makan nasi ambang di sana, tetapi hasratnya tidak kesampaian.


 Sumber: Metro
               Kosmo
               Sinar Harian



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my