loading...

Sunday, January 22, 2012

Pengguna jalan raya Kota Tinggi dinasihat berhati-hati


KOTA TINGGI 22 Jan. - Para pengguna jalan raya diminta lebih berwaspada ketika berada di lokasi berisiko kemalangan maut di daerah ini bagi mengelakkan nahas daripada berlaku sepanjang cuti Tahun Baru Cina.

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Supritendan Che Mahazan Che Aik berkata, mereka yang pulang bercuti sempena Tahun Baru Cina tidak sepatutnya mengubah suasana gembira kepada tragedi akibat kelalaian dan cuai ketika memandu.

''Pemandu perlu mengelak memandu terlalu laju terutama di jalan yang lurus kerana ia boleh menjadi penyumbang kepada kemalangan maut,'' katanya selepas Majlis Pelancaran Kempen Rumah Selamat dan Ops Sikap ke-25 sempena Tahun Baru Cina di Tapak Pasar Lambak, Taman Sri Saujana di sini semalam.

Turut hadir Pengerusi Lions Club daerah, Pang Hai Shiang dan Pegawai Jabatan Perpaduan daerah, Rahmad Maulud.

Kempen anjuran bersama Lions Club dan Jabatan Perpaduan daerah itu dirasmikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pasir Raja, Datuk Dr. Adham Baba bersama dengan Che Mahazan mengedarkan 200 cenderamata kepada pemandu kenderaan dan penunggang motosikal selain risalah keselamatan.

Menurut Che Mahazan, berdasarkan statistik Ops Sikap tahun lalu, sebanyak tujuh kes kemalangan jalan raya dengan tiga kematian dicatatkan iaitu peningkatan jumlah berbanding 2010.

Pada 2010, sebanyak 89 kes kemalangan yang melibatkan 672 saman dikeluarkan atas pelbagai kesalahan, bagaimanapun jumlah tersebut meningkat tahun lalu sebanyak 96 kes dengan tiga kematian serta 1,096 saman.

Sumber:
utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0123&pub=Utusan_Malaysia&sec=Johor&pg=wj_04.htm

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my