loading...

Sunday, May 8, 2011

3 Tentera Maut Bertembung Lori

Al-Fatihah...


SEREMBAN: “Dua tiga hari ini saya rasa tidak sedap hati, malah terasa ingin simpan duit lebih, seolah-olah sesuatu yang buruk bakal terjadi,” kata Mohd Zulkhairi Ismail, 26, abang kepada seorang daripada tiga anggota tentera yang maut dalam nahas di Batu 7, Jalan Seremban-Port Dickson, berhampiran Kampung Bemban, di sini, awal pagi semalam.

Menurut Mohd Zulkhairi, kali terakhir dia bertemu adiknya Zulhelmi, 24, pada Mac lalu iaitu ketika kenduri kahwinnya di Gurun, Kedah.



“Tidak sangka keinginan saya untuk menyimpan duit lebih bulan ini adalah petanda ia akan digunakan untuk pengurusan jenazah adik.

“Ketika itu Angah (Zulhelmi) kelihatan sangat gembira. Malah selepas kenduri kahwin saya itu, dia balik semula ke kampung di Jeniang, Gurun, Kedah untuk bertemu ibu,” katanya ketika ditemui di Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS), di sini, semalam.



Dalam kejadian kira-kira jam 3.45 pagi, selain Zulhelmi, dua lagi anggota tentera, Izzat Badry Badaruddin, 22, dan Muhammad Afdhaluddin Azhari, 22, maut akibat cedera parah di kepala serta badan manakala rakan wanita mereka dikenali sebagai Nik Norhashimah Abu Kassim, 19, parah dan kini dirawat di Unit Rawatan Rapi HTJS.

Kemalangan dipercayai berlaku selepas Proton Wira dinaiki mereka bertembung dengan sebuah lori tangki.

Mohd Zulkhairi berkata, adiknya pernah meluahkan hasrat ingin bertunang dengan seorang jururawat di Baling, Kedah dalam masa terdekat ini, namun tidak sangka hasrat itu tidak tercapai.

“Tidak sangka Angah pergi dulu dan masih terngiang-ngiang dia bersembang dengan saya, namun saya reda dengan ketentuan Ilahi,” katanya yang juga anggota tentera dari Kem Batu Cantonment, Kuala Lumpur.

Menurutnya, Zulhemli kini menjalani kursus setahun di Institut Kejuruteraan Elektrik Tentera Darat (IJED) di Port Dickson dan bakal menamatkan pengajiannya Ogos depan.

“Angah mengikuti Kursus Mekanik Kereta di IJED dan setahu saya, sudah lima tahun dia menjadi anggota tentera. Kursus ini bagi kenaikan pangkat pegawai,” katanya.

Ditanya bagaimana dia mengetahui kejadian itu, Mohd Zulkhairi berkata, dia dihubungi ibunya yang memaklumkan mengenai nahas itu kira-kira jam 6.30 pagi.



“Saya seolah-olah tidak percaya, namun sebaik datang ke hospital dan doktor mengesahkan mayat adik saya, hancur luluh hati ini, namun tiada siapa mampu menolak takdir.

“Ayah juga berkali-kali menghubungi saya bertanya sama ada kejadian itu betul atau tidak,” katanya.

Sementara itu, ibu saudara kepada Izzat Badry, Azlita Abd Aziz, 45, berkata kali terakhir mereka bertemu pada Aidlifitri lalu ketika anak saudaranya bercuti.



“Saya mewakili ibunya yang berada di Klang kerana dia tidak dapat hadir disebabkan masalah kesihatan dan hanya menunggu jasad anaknya di rumah.

“Mungkin terkejut hingga kakak saya (ibu Izzat) jatuh pengsan banyak kali, namun kami sekeluarga reda menerima berita ini, Allah lebih menyayanginya,” katanya.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my