loading...

Wednesday, May 11, 2011

Cegah Kemalangan


KAHANG - Penduduk dan pemimpin masyarakat di kawasan Kahang mohon agar diletakkan papan tanda had laju dan membina garisan kuning di laluan dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kahang ke Batu 28 kerana kawasan berkenaan sering berlaku kemalangan.

:Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kahang, R Vidyananthan berkata, laluan jalan raya dari SMK Kahang ke Batu 28, jalannya tidak lurus dan berbukit sehinggakan apabila memandu tidak nampak kenderaan lain yang datang dari arah hadapan.

“Apabila sudah dekat, barulah kita perasan kenderaan berkenaan. Oleh sebab itu, :kemalangan sering berlaku di kawasan jalan Batu 28 ini.

“Bukan itu sahaja, pemandu yang datang dari arah Mersing mahupun dari arah Pekan Kahang mereka akan membawa kenderaan dengan laju kerana keadaan laluannya yang lengang menyebabkan mereka memecut dengan laju,” katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, sejak awal tahun hingga kini, sudah banyak kemalangan berlaku di Batu 28 ini dan puncanya adalah akibat terbabas dan bertembung secara bertentangan disebabkan tidak perasan kenderaan yang datang dari arah hadapan ekoran jalan di situ yang berbukit.

Beliau berkata, jalan berkenaan juga amat berbahaya terutama pada waktu malam kerana ketiadaan lampu jalan disediakan dan keadaannya amat gelap bahkan berisiko tinggi mengundang maut.

“Saya berharap sangat kepada pihak yang berwajib agar meletakkan tanda amaran di kawasan jalan Batu 28 kerana di kawasan ini sering kali berlaku kemalangan maut.

“Malah, saya juga mohon dibina garisan kuning agar kenderaan yang lalu di kawasan berkenaan dapat memperlahankan :kelajuan kenderaan mereka bagi mengurangkan kadar kemalangan,” katanya.

Vidyananthan berkata, beliau sebagai pemimpin dan wakil rakyat di kawasan Kahang ini sering kali menerima aduan berkaitan jalan berkenaan setiap kali berlaku kemalangan.

Beliau berkata, jika pihak yang berwajib tidak meletakkan papan tanda amaran ataupun membina garisan kuning maka kemalangan akan terus berlaku kerana kenderaan yang lalu di kawasan tersebut akan membawa kenderaan mereka dengan laju kerana dilihat jalan tersebut tidak berbahaya tetapi hakikatnya sebaliknya.

“Saya mahu ia dibina dengan segera dan pihak berwajb akan mengambil tindakan secepat mungkin,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my