loading...

Monday, March 21, 2011

Bas Persiaran Dirempuh Kontena



Bidor: "Sebaik bas kami dirempuh sebuah lori kontena dari arah belakang, saya melihat ada penumpang termasuk datuk saya dan dua kanak-kanak terpelanting selain ada yang terperosok ke bawah bas dan tersepit.

"Ketika itu saya dan ramai lagi penumpang hanya mampu menjerit dan menangis kerana terlalu cemas serta takut melihat kejadian ngeri itu," kata Nurul Najwa Roslan, 17, seorang daripada 43 mangsa kemalangan jalan raya membabitkan bas persiaran yang mereka naiki bersama dua lori di Kilometer 341.9, Lebuhraya Utara-Selatan, dekat Plaza Tol Bidor, di sini, awal pagi semalam.

Kemalangan jam 4.50 pagi itu menyebabkan datuk Nurul Najwa, Sahad@Shariff Md Din, 74, terbunuh di tempat kejadian manakala sebahagian besar lagi penumpang cedera, termasuk enam daripada mereka parah dengan kebanyakannya patah kaki.

Lebih memilukan, kaki seorang daripada kanak-kanak berkenaan hancur selepas dihimpit bas ke pembahagi jalan di tepi lebuh raya. Difahamkan, kaki kanak-kanak itu terpaksa dipotong.

Ketua Polis Daerah Tapah, Superintendan Roslan Bek Ahmad, berkata Sahad meninggal dunia di tempat kejadian, manakala enam lagi parah. -BH




Sudah Suruh Pakcik Lari

TAPAH - “Saya suruh pakcik lari selamatkan diri, tapi tidak sempat dan dapati pakcik sudah dihimpit bas,” kata Wan Chik Mad, 48.

Dia antara 43 penumpang bas yang terlibat dalam kemalangan di Kilometer 341.9 Lebuhraya Utara-Selatan arah selatan berhampiran susur keluar Bidor pagi semalam.

Menurutnya, ketika kejadian pada jam 4.50 pagi itu, dia dan kebanyakan penumpang lain yang dalam perjalanan ke Nilai, Negeri Sembilan sedang tidur.

“Tiba-tiba saya terdengar bunyi dentuman kuat dan mendapati bas yang kami naiki ini terlibat dalam kemalangan dengan sebuah lori.

“Kami terus berusaha untuk keluar dan mendapati sepasang suami isteri sudah terbaring di luar bas akibat tercampak keluar kerana kemalangan ini,” katanya ketika ditemui di Hospital Tapah.

Dalam kejadian itu, seorang warga emas, Sahad @ Shariff Md Din, 74, maut di tempat kejadian, manakala enam lagi penumpang cedera parah.

Wan Chik berkata, selepas kemalangan, dia dan pakcik Sahad bersama penumpang yang lain cuba untuk membantu pasangan suami isteri yang tercampak keluar dari bas itu.

Katanya, tiba-tiba sahaja sebuah lori dari belakang bas melanggar bas berkenaan yang sudah berhenti akibat kemalangan sebelum itu menyebabkan Sahad tidak dapat mengelakkan diri.

“Saya sedih dengan kejadian yang terjadi ini kerana ia berlaku di depan mata dan saya sudah menyuruh pakcik melarikan diri, tetapi tidak sempat.

“Saya mengalami kecederaan di muka dan kami sebenarnya dari Pulau Pinang mahu ke Nilai untuk melawat dan membeli-belah di sana,” katanya.

Seorang lagi mangsa, Azhar Yaakob, 34, berkata, keadaan selepas kemalangan pertama yang berlaku menyebabkan semua penumpang bas segera mahu keluar daripada bas untuk menyelamatkan diri.

“Saya turut terlena dan bas ini sebenarnya baru bergerak selepas berhenti di Hentian Rawat dan Rehat Bukit Gantang.

“Namun setibanya di tempat kejadian, kami hanya sedar apabila bas sudah berlanggar dan dalam usaha menyelamatkan diri untuk keluar daripada bas, sekali lagi bas ini dilanggar di bahagian belakang,” katanya. -SH

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my