loading...

Monday, May 20, 2013

Tak sempat pulang kampung




Inalillahi wainailaihi rojiun

20 Mei 2013
BACHANG - Jika sebelum ini, dia bercadang mahu pulang kampung halaman hujung bulan ini, namun kemalangan yang meragut nyawa suaminya memaksa seorang wanita di sini, pulang lebih awal.

Juhairiah Congkenek, berusia sekitar 20an, yang kini hamil tiga bulan juga tidak pernah terfikir akan pulang ke kampung halaman di Indonesia hanya untuk kebumikan jenazah suaminya itu.

Suaminya, Marhawi Suliman, 30-an dari Sampang, Jawa Timur, maut selepas terlibat dalam kemalangan di Jalan Bachang / Pasir Putih, di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira 2.30 pagi itu, pekerja kontrak pembinaan itu maut apabila motosikal jenis Yamaha Legenda ditungganginya diseret sejauh kira-kira 10 meter oleh sebuah kereta jenis Proton Persona sehingga kaki kanan mangsa putus.

Sebelum kejadian, Marhawi dalam perjalanan ke Hospital Melaka (HM) untuk menghantar kunci kereta abangnya, Syamsul Suliman, 38.

Syamsul ketika berkata, mereka berdua bertemu di HM kira-kira 12 tengah malam sementara menunggu isterinya melahirkan anak keempat.

“Kami sempat minum dan makan biskut bersama ketika menunggu isteri saya melahirkan anak. Saya menyuruh dia balik ke rumah pada 12 tengah malam.

“Jam 2 pagi, saya minta dia datang semula untuk hantar kunci kereta saya yang dia ambil. Tapi 3 pagi, dia masih tidak muncul-muncul,” katanya ketika ditemui di perkarangan Jabatan Forensik HM, di sini, semalam.

Menurut Syamsul, tiada sebarang perubahan ditunjukkan Marhawi ketika berjumpa, namun adik bongsu dari lima beradik itu sempat bergurau meminta merakam gambarnya bersama motosikal besar milik pengunjung hospital sebagai kenangan.

“Dia dan isterinya sudah beli tiket kapal terbang dan merancang untuk pulang bercuti selama sebulan bersama isterinya di kampung di Sampang, Indonesia pada 28 Mei ini.

"Tapi nampaknya, mereka terpaksa pulang awal kerana mahu dikebumikan di sana," katanya yang memberitahu adiknya itu mempunyai seorang anak lelaki berusia tujuh tahun di Sampang.

Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik negeri, Superintendan Ahmad Adnan Basri berkata, akibat kemalangan itu, mangsa putus pangkal pehanya dan kemek di kepala.

“Mangsa dari arah persimpangan Tun Fatimah menghala ke Lebuh AMJ dipercayai masuk ke laluan bertentangan dan merempuh sebuah kereta.

“Pemandu kereta seorang wanita hanya cedera ringan, manakala seorang penumpang yang ketika itu sedang tidur tidak mengalami apa-apa kecederaan,” katanya.

Menurut Adnan, kemalangan itu turut membabitkan sebuah lagi motosikal jenis Modenas Kriss ditunggang lelaki berusia 53 tahun yang berada di laluan sama dengan kereta menghala ke persimpangan Tun Fatimah.

“Lelaki itu turut hanya cedera ringan selepas disebabkan sempat melepaskan motosikalnya yang kemudian terperosok masuk ke bawah belakang kereta berkenaan,” katanya.

Sumber:
http://www.sinarharian.com.my/edisi/melaka-ns/terpaksa-pulang-lebih-awal-ke-kampung-1.161822


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my