loading...

Sunday, July 17, 2011

Shabas ! Johor Mencatatkan Penurunan Kadar Kemalangan

Bilangan kematian, kecederaan kemalangan menurun


JOHOR BAHRU – Johor mencatatkan penurunan kadar kematian dan kecederaan kemalangan bagi tempoh Januari hingga Jun tahun ini.

Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR), Sim Say Kiong berkata, penurunan bagi kadar kematian mencatatkan sebanyak 2.3 peratus iaitu 512 daripada 524 bagi tahun lalu.

Manakala bagi kecederaan kemalangan pula ialah 17 peratus iaitu daripada 1,469 kes pada tempoh Januari hingga Jun tahun lalu kepada 1,218 kes pada tahun ini.


“Bersempena dengan Mesyuarat Persidangan Pengarah Bilangan Dua yang diadakan di Hotel The Zon Regency selama tiga hari bermula 15 Julai lalu, pihak kami berbesar hati mengadakan Kempen Advokasi Keselamatan Jalan Raya (KJR) pada hari ini (semalam),” katanya kepada pemberita.

Say Kiong berkata, keselamatan jalan raya menjadi isu utama perbincangan persidangan itu.

“Trend penurunan statistik kadar kematian dan kecederaan kemalangan di Johor walaupun tidak berapa memuaskan namun ia sebagai platform JKJR untuk terus meningkatkan kesedaran orang ramai terhadap keselamatan jalan raya,” katanya.

Selain itu, JKJR Johor turut mengadakan kerjasama dengan pihak sekolah dalam melaksanakan Program Keselamatan Jalan Raya seperti Warden Trafik Sekolah, pemantauan Kelab Keselamatan Jalan Raya, ceramah dan pameran.

“Terdapat 10 sekolah di seluruh Johor yang terlibat dalam program JKJR antaranya termasuk Sekolah Kebangsaan (SK) Pasir Gudang 1, SK Johor Jaya 3, SK Kulai, SK Kempas, SK Kempas dan banyak lagi,” katanya.

Menurutnya, JKJR juga bekerjasama rapat dengan syarikat swasta dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) selain daripada agensi kerajaan.

kemalangandijalanraya.blogspot.com mengucapkan shabas !


Sumber: Sinar Harian

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my