loading...

Friday, October 28, 2011

Motosikal Terperosok di Bawah Bas


Inalillahi wainailaihi rojiun  

BANDA HILIR – Seorang remaja maut selepas motosikal ditunggang bersama rakannya melanggar sebuah bas yang berhenti di bahu jalan di Jalan Syed Abdul Aziz, di sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 5.50 petang, mangsa, Muhammad Shafie Hakim Roslan, 18, maut di tempat kejadian, sementara rakannya Azizan Alias, 19, yang membonceng parah selepas motosikal dinaiki melanggar :bahagian belakang bas tersebut.

Kedua-dua rakan sekampung itu dalam perjalanan dari tempat kerja di Kampung Gelam dekat Tangga Batu ke rumah mereka di Kampung Padang Temu sebelum terbabit kemalangan di kawasan belakang Mahkota Parade, di sini.

Menurut seorang saksi, Mohd Faiz Abdul Kadir, 23, mangsa bagaimanapun sempat mengucap kalimah syahadah sebelum menghembuskan nafas terakhir ketika hujan mulai lebat.

“Selepas memakir kereta, saya terdengar bunyi :dentuman kuat dan terkejut melihat sebuah motosikal terperosok di bawah bas dengan keadaan roda masih berpusing di hadapan saya.

“Kedua-dua mangsa terbaring dan saya serta beberapa orang awam termasuk pemandu bas cuba membantu, bagaimanapun gagal kerana mangsa cedera parah malah saya sempat mengajar salah seorang daripada mereka mengucap dua kali syahadah,” katanya.

Ketua Polis Daerah Melaka Tengah, Asisten Komisioner Salehhudin Abd Rahman yang mengesahkan kejadian itu berkata, kemalangan berlaku selepas jambatan di Jalan Syed Abdul Aziz menghala bandar.

“Kedua-kedua kenderaan datang dari persimpangan lampu isyarat Kota Laksamana sebelum motosikal yang berada di belakang melanggar bas yang berhenti di lokasi terbabit.

“Mangsa yang maut dihantar ke Hospital Melaka (HM) untuk dibedah siasat sementara seorang lagi mangsa kritikal kerana parah dan dirawat di unit rawatan rapi (ICU),” katanya.

Menurutnya, kes disiasat di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987

Sementara itu, bapa Muhammad Syafie Hakim, Roslan Jabal, 52 berkata, anaknya yang baru mula bekerja sejak hampir empat bulan lalu tidak menunjukkan sebarang perubahan sikap sebelum ini.

“Arwah anak kesembilan daripada 14 beradik, baru bekerja sebagai buruh am membuat tar selepas Aidilfitri lalu dan seperti biasa setiap pagi keluar bekerja dan balik selepas jam 5 petang.

“Arwah periang dan sebelum ini tidak menunjukkan sebarang perubahan walaupun pada saat kali terakhir saya melihat wajahnya iaitu pagi tadi (semalam) sebelum saya menghantar aadiknya ke sekolah dan dia keluar bekerja,” katanya.

Menurut Roslan, dia dan keluarga kesal dengan sikap pemandu bas yang mengabaikan undang-undang jalan raya dengan memberhentikan kenderaan di tempat yang dilarang namun reda dengan pemergian anaknya itu.

Al-Fatihah...


Sumber: Sinar Harian

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my