loading...

Wednesday, June 1, 2011

dua bas berlanggar dengan Lori

Berita ini adalah berkaitan dengan entri semalam iaitu 'video kemalangan di pagoh'.

MUAR 1 Jun - Ribuan pengguna Lebuh Raya Utara-Selatan terkandas dalam kesesakan teruk apabila dua buah bas ekspres membawa berpuluh-puluh pendatang asing tanpa izin (PATI) untuk dihantar pulang terlibat dalam kemalangan dengan sebuah lori di Kilometer 144 di lebuh raya itu berhampiran Pagoh, di sini hari ini.

Kesesakan berlaku apabila muatan tar yang dibawa lori itu tumpah menyebabkan laluan dari arah utara ke selatan di lokasi terbabit terpaksa ditutup untuk kerja-kerja pembersihan.

Dalam kejadian pukul 1 petang itu, seorang pemandu bas dan lori terbabit cedera dan dikejarkan ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) Muar untuk rawatan.

Berikutan kemalangan itu juga, pihak pengendali lebuh raya terpaksa membuka satu lorong di laluan bertentangan untuk pengguna yang terperangkap dalam kesesakan sejauh tiga kilometer.

Kerja-kerja mengalih kesemua kenderaan dan pembersihan tumpahan tar mengambil masa kira-kira empat jam dan kesesakan hanya dapat diatasi sepenuhnya lewat petang ini.
 
Difahamkan, kemalangan berpunca daripada lori tersebut yang berada di laluan kiri tiba-tiba hilang kawalan lalu melanggar dua buah bas terbabit di lorong memotong.

Ia mengakibatkan kepala lori itu tercabut dan terbabas di bahu lebuh raya manakala salah sebuah bas tersebut merempuh penghadang jalan.

Dua bas tersebut merupakan sebahagian daripada empat buah kenderaan yang telah disewa oleh Jabatan Imigresen untuk perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pasir Gudang bagi penghantaran pulang PATI melalui feri.
Pegawai Kanan Jabatan Bomba dan Penyelamat Daerah, Ismail Mahmud berkata, kesemua pegawai Imigresen serta PATI dalam kedua-dua bas berkenaan terselamat dalam kemalangan itu.

"Bagaimanapun, kami terpaksa menutup sementara laluan lebuh raya itu untuk kerja-kerja pembersihan tumpahan tar bagi keselamatan pengguna," katanya.

2 comments:

  1. Guilty of being at the crime scene ;D was stuck in the jam for a solid 2 hour. Kesian drivers yang ada at the other side side of the road. tak pasal2 terlibat skali, sume jam trok D:

    ReplyDelete
  2. mcm2...so kene la bhati hati..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my