loading...

Sunday, July 31, 2011

Proton Wira Terbakar Rempuh Bas UITM


ALOR GAJAH: Seorang pekerja sebuah stesen penapisan minyak maut selepas Proton Wira dipandunya terbabit kemalangan dengan sebuah bas Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Lendu, dekat sini, pagi semalam.

Ketua Turus Trafik dan Ketenteraman Awam Daerah Alor Gajah, Cif Inspektor Mohd Zuki Abd Ghani berkata, dalam kejadian jam 8.30 pagi itu, Khairul Fazli Suli, 33, meninggal dunia di tempat kejadian kerana cedera parah.


Menurutnya, Proton Wira dipandu mangsa dari arah Port Dickson hilang kawalan selepas dipercayai memotong sebuah kereta di satu selekoh lalu bertembung dengan bas membawa 24 pelajar UiTM itu.

“Pemandu bas dikatakan menekan brek kecemasan namun terlajak sebelum kenderaan itu dirempuh kereta mangsa. Akibat rempuhan, Proton Wira itu terperosok di bahagian depan bas.


“Sejurus kemalangan, berlaku beberapa letupan kecil lalu kenderaan itu terbakar dan menyebabkan pemandunya melecur,” katanya di sini, semalam.


Menurutnya, mayat mangsa dikeluarkan sepasukan anggota bomba dan penyelamat sebelum dihantar ke Hospital Melaka untuk bedah siasat.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Saharuddin mengesahkan kejadian dan berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987.


Ketua Operasi Bomba dan Penyelamat Masjid Tanah, Zainuddin Joned berkata, pihaknya bergegas ke lokasi sebaik menerima panggilan kecemasan mengenai kejadian itu.

“Sebaik tiba, kami mendapati kedua-dua kenderaan itu terbakar dan api berjaya dipadam dalam masa satu minit.


“Mayat pemandu kereta yang terbakar dikeluarkan dalam masa 10 minit,” katanya.

Rentung Proton Wira

“Saya nampak pemandu Proton Wira itu bergerak lemah sebelum kenderaannya terbakar,” kata seorang pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang terbabit kemalangan di jalan Kampung Paya Rumput-Lubok China, di sini, pagi semalam.

Pelajar itu yang hanya ingin dikenali sebagai Mohd Fadhli, 19, berkata dia tidak sempat membantu pemandu kereta itu kerana api marak dengan cepat.


“Saya dan beberapa pelajar lain segera berlari ke belakang bas kerana bimbang kereta dan bas meletup.

“Pemandu bas segera menghubungi talian kecemasan dan bomba tiba dalam masa beberapa minit untuk memadam kebakaran,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.


Dalam kejadian jam 8.30 pagi, Khairul Fazli Suli, 33, maut dan badannya melecur hampir 40 peratus selepas kereta dipandunya bertembung dengan sebuah bas UiTM kampus Lendu.


Bagaimanapun, 24 pelajar dan dua pensyarah serta pemandu dan pembantunya di dalam bas itu tidak cedera.

Metro Ahad difahamkan, Khairul Fazli dari Port Dickson, Negeri Sembilan yang bekerja di stesen penapisan minyak sebuah syarikat di Sungai Udang datang dari arah Lubok China menuju ke Masjid Tanah sebelum kereta dipandunya dikatakan hilang kawalan.


Menceritakan kejadian itu, Mohd Fadhli berkata, dia dan beberapa penumpang lain terkejut selepas pemandu bas menekan brek kecemasan.

Katanya, pemandu bas mengelak ke kanan namun bertembung dengan kereta berkenaan.


“Sebaik berlaku kemalangan, pemandu bas segera turun dan membuka pintu kecemasan lalu mengarahkan semua penumpang turun kerana bimbang bas terbakar.


“Kami sepatutnya menghadiri satu program di Eagle Ranch, Pasir Panjang namun terkandas di tengah jalan kerana kejadian ini,” katanya.


Sementara itu, pemandu bas, Mohamad Amin, 46, berkata ketika di tempat kejadian, sebuah kereta dilihat hilang kawalan lalu merempuh bahagian depan bas dipandunya.


“Saya cuba tekan brek sejauh 50 meter namun disebabkan jalan licin, bas terus bergerak dan pada masa sama saya cuba mengelak ke kiri jalan.


“Bagaimanapun, bas dipandu tetap terbabit kemalangan dengan kereta itu. Sebaik berlaku kemalangan, saya segera turun dan mengarahkan penumpang turun melalui pintu kecemasan,” katanya yang bertolak dari UiTM Lendu jam 8.10 pagi menuju ke Pasir Panjang, Negeri Sembilan.


Menurutnya, dia bersyukur semua penumpang bas tidak cedera, namun terkilan kerana tidak dapat membantu Khairul Fazli yang melecur.

Sumber: myMetro

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my