loading...

Wednesday, January 8, 2014

Tiga maut van bertembung kereta


Inalillahi wainailaihi rojiun

9 Januari 2014
KUALA KANGSAR – Dua sahabat karib maut dalam kemalangan membabitkan van dan kereta di Kilometer 70, Jalan Kuala Kangsar-Gerik, di sini, semalam.




Dalam kejadian kira-kira jam 6.20 pagi itu, Rosmainiezal Mat Ani, 37, yang memandu van pekerja bersama Syed Idris Syed Nordin, 42, maut di tempat kejadian akibat tersepit.

Turut maut dalam kemalangan itu adalah seorang penumpang van, Aminah Kamarudin, 53, yang dalam perjalanan ke tempat kerja, sementara tiga penumpang lagi cedera parah, seorang daripadanya dilaporkan kritikal.

Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar, Asisten Komisioner Abdul Gaffar Mohamad berkata, insiden berlaku apabila van yang dalam perjalanan dari arah Gerik ke Kuala Kangsar itu tidak sempat mengelak sebuah kereta Toyota Camry dari arah bertentangan yang hilang kawalan.

“Keadaan itu menyebabkan pertembungan kuat berlaku, tiga penumpang termasuk pemandu van disahkan maut di tempat kejadian, sementara tiga yang lain di bawa ke hospital untuk rawatan lanjut,” katanya.

Beliau berkata, buat masa ini, polis masih meneruskan siasatan berhubung punca kejadian di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan raya 1987.

Sementara itu, seorang saksi dikenali Razak berkata, orang ramai yang berada di lokasi cuba membantu mengeluarkan mangsa sementara menunggu bantuan tiba.

Bagaimanapun katanya, hanya pemandu dan penumpang van yang berada di lokasi sementara pemandu kereta Toyota Camry tidak kelihatan.

“Masa saya sampai di sana, saya sedih melihat keadaan mangsa, malah ada penumpang yang merintih kesakitan. Saya lihat pemandu van sudah tersepit dan tidak bergerak.

“Tidak lama kemudian, ambulans dan bomba tiba di tempat kejadian bagi memberi bantuan selanjutnya kepada mangsa kemalangan,” katanya.

Semua mangsa dibawa ke Hospital Kuala Kangsar untuk dibedah siasat sebelum dikebumikan di kampung masing-masing.

Allahyarham Rosmainiezal dan Syed Idris di Kampung Kepala Bendang, Sayong manakala Allahyarham Aminah di Lenggong.

Sumber:
http://www.sinarharian.com.my/edisi/perak/tiga-maut-kereta-van-bertembung-1.238564
http://berita.rtm.gov.my/index.php/nasional-2/2627-tiga-maut-dalam-kemalangan-babit-tiga-kenderaan-di-kuala-kangsar
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/3mautnahastigakenderaan/Article




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my