Obviously, the victim did not wear a crash helmet which in this case may definitely have prevented the loss of life. Provided a proper helmet was used, his head would not get squashed like a ripe grape under a high laced Doc’s boot.
Inilah padah menunggang tanpa topi keledar
Pasukan keselamatan hanya boleh melihat mayat sahaja.
Kepala yang pecah
Otak mangsa
Sikap penunggang dan pembonceng dengan amalan slogan "TAK PA" telah mengheret kepada masalah yang lebih dasyat lagi iaitu masalah kemalangan yang ngeri dan parah. Sikap sebeginilah yang harus diperbetulkan agar keselamatan pengguna lebih terjamin.
Kita semua sedar bahawa soal mati hidup ialah isu sudah sampai ajal dan ditentukan oleh Tuhan semata-mata namun kita sebagai manusia harus berikhtiar untuk melindungi diri, orang tersayang dan pengguna-pengguna di jalan raya yang dikongsi bersama dan kelalaian seorang pengguna membahayakan pengguna-pengguna lain. Tindakan seseorang pengguna mengambil risiko di jalan raya ialah seumpama membunuh diri dan membunuh pengguna-pengguna yang lain. Oleh itu, kita semua sebagai pengguna jalan raya hendaklah mengutamakan budaya berhemah dan berganding bahu dengan JKJR serta rakan kongsinya untuk membantu usaha-usaha advokasi bagi mengubah nilai-nilai minda dan amalan seharian, pengguna-pengguna jalan raya kita bagi mewujudkan generasi pengguna jalan raya yang mengutamakan(dan bukan membelakangkan) amalan-amalan berhemah, menjauhi amalan berisiko dan sentiasa bersopan di jalan raya yang dikongsi bersama oleh 11 juta pemandu dan 17 juta kenderaan.
Kita semua sedar bahawa soal mati hidup ialah isu sudah sampai ajal dan ditentukan oleh Tuhan semata-mata namun kita sebagai manusia harus berikhtiar untuk melindungi diri, orang tersayang dan pengguna-pengguna di jalan raya yang dikongsi bersama dan kelalaian seorang pengguna membahayakan pengguna-pengguna lain. Tindakan seseorang pengguna mengambil risiko di jalan raya ialah seumpama membunuh diri dan membunuh pengguna-pengguna yang lain. Oleh itu, kita semua sebagai pengguna jalan raya hendaklah mengutamakan budaya berhemah dan berganding bahu dengan JKJR serta rakan kongsinya untuk membantu usaha-usaha advokasi bagi mengubah nilai-nilai minda dan amalan seharian, pengguna-pengguna jalan raya kita bagi mewujudkan generasi pengguna jalan raya yang mengutamakan(dan bukan membelakangkan) amalan-amalan berhemah, menjauhi amalan berisiko dan sentiasa bersopan di jalan raya yang dikongsi bersama oleh 11 juta pemandu dan 17 juta kenderaan.
No comments:
Post a Comment